Je anarchismus vhodnou alternativou?

15. února 2013 v 21:10 | No.929 599 |  Společnost, Úvahy
Po dlouhé době jsem se rozhodl napsat článek na nějaké vyšší a možná trochu filozofičtější úrovni, konkrétně bych se chtěl zamýšlet nad výhodami a nevýhodami anarchismu. Pokusím se být opravdu objektivní a nezaujatý, Antisystema může moji nazaujatost a pravdivost informací buď potvrdit, anebo vyvrátit - věřím, že této problematice věří více nežli já.

Představte si život v anarchistickém zřízení.
Jistě by zde byla větší svoboda a naprosto by se odstranil vliv veškerých korporací, bankéřů a politických mocenských struktur, neboť by se zrušil peněžní systém. Taktéž příroda by evidentně byla ušetřena, neboť by nebyly žádné korporace, které by ji v masovém měřítku ničili a místí obyvatelé by o tu ve své blízkosti snad pečovali dobře, byť jsou to jen mé domněnky. Dočetl jsem se, že anarchismus jako takový považuje za ideální federativní způsob vedení společnosti, to znamená, že by každá obec, nebo každé město mělo svou samosprávu. Dle mého názoru je to skvělý nápad, bylo by daleko lepší a užitečnější, kdyby to takto fungovalo i systému ve kterém právě žijeme. Představte si, že budete na základě referenda rozhodovat o věci, která se bude dít jen pár desítek metrů od vašeho domu. Tento systém umožňuje daleko lépe dostat efektivní a užitečné návrhy mezi daleko menší voličské publikum, které by o dané věci rozhodovalo.

Další pozitivum by rozhodně byl systém vzdělávání. Představte si, že by se již od útlého věku učilo dítě to, co ho baví a v čem by se v budoucnu mohlo realizovat. Nemyslím si, že by například pro mne, člověka, který je zaměřen hlavně na humanitní směry bylo nějak důležité vědět jak vypočítat rovnici o dvou neznámých, když bych se místo učení pro mě tak nevýznamných věcí mohl zabývat například transcendentálním idealismem od Immanuela Kanta, nebo projektem Zeigest, či právě anarchismem, nehledě na to, že existuje věc zvaná internet.

To co mne na anarchismu trochu děsí je téměř úplná absence policie a dalších represivních složek. Opravdu zdravá společnost se bez těchto pojmů obejde, ale můžeme dnešní společnost prohlásit za zdravou? Jistě že ne. Je zde opravdu hodně demagogů, kteří by mohli ke svému prospěchu strhnout masy a nikdo by jim v tom nezabránil. Mluvím zde o pravicových a levicových extrémistech, vlastně o extrémistech vůbec. Dle mé subjektivní úvahy se tito často nevzdělaní a krátkozrací lidé vrhají do řeky extrémismu právě kvůli nejistotě, můžeme si tedy položit otázku, zdali by se do této řeky v době zredukované státní moci nevrhli pohlavě a zdali by násilnou formou nenastolili diktaturu, pravý opak anarchie a zdali by tedy anarchie nepozřela sama sebe. Dokonce i Antifa prosazuje fyzický boj s extrémistickými skupinami.

K tomu aby anarchie fungovala tak jak má a bez zbytečných represivních opatřeních by musela společnost projít radikální změnou. Tato změna však nepříjde ze dne na den, museli bychom této změně obětovat celý dosavadní systém a tato společenská revoluce by trvala třeba i 2 generace. Musela by být systematicky promyšlena a zorganizována. Narážím zde na snahy různých anarchistů o revoluci. Jenomže tato násilná revoluce by nepřinesla nic dobrého, jen zmatek, bídu a chaos. Jak můžete chtít po materiální a primitivně konzumní společnosti chtít, aby se ze dne na den změnila?

Dalším úskalím anarchie je výroba prakticky čehokoliv. Za příklad můžeme dát třeba počítače. Je prakticky nemožné ho vyrobit bez drahých kovů, jejiž ložiska jsou "rozhozena" po celém světě. Jak by jste je chtěli dopravit do celého světa? A kdo by těžil ropu, nebo kdo by vyráběl elektřinu, kdo by vyráběl přístroje na výrobu elektřiny a kdo by těžil a přepravoval suroviny na tuto výrobu na tak velkou vzdálenost bez ropy či elektřiny? Je to bludný kruh. A pokud by ananarchistická společnost neuznávala žádné autority, kdo by pak vůbec řídil jakoukoli elektrárnu? Další věcí je obrovská neefiktivnost malých manufaktur při výrobě třeba právě výše zmíněných počítačů. Je dosti možné, že takto nastavená společnost by se v brzké době zhroutila.

Myslím, že anarchismus je pro zdravou, inteligentní a vyspělou společnost ve které momentálně nežijeme. Také se domnívám, že zatím není doveden k dokonalosti a to je u "systému" bez autorit, represivních složek a vlády problém, velký problém, neboť pokud by se cokoliv pokazilo, nemůžeme s jistotou tvrdit, že by to nedopadlo velmi, velmi zle.

No.929 599
TOPlist
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Enitas Enitas | Web | 15. února 2013 v 23:13 | Reagovat

Je to docela hezká představa. Akorát dost nereálná, bohužel. Věřím, že jednou, za několik generací, pokud se lidstvo posune správným způsobem kupředu, by to možné bylo. Momentálně však určitě ne.

2 amnestie amnestie | Web | 16. února 2013 v 21:42 | Reagovat

Také myslím, že ve společnosti větší, než pár desítek lidí je to nereálné. http://medialni.blog.cz/1301/vikingskou-lod-potopili-sami-vikingove

3 Antisystema Antisystema | Web | 17. února 2013 v 19:53 | Reagovat

Páni, úžasný článek. Smekám před tebou.
Jenom bych chtěla dodat, že anarchisté neuznávají pouze vynucené autority, snaží se hledat a vytvářet jakousi alternativní a přirozenou autoritu.

Bohužel pro to, aby mohl anarchismus fungovat celosvětově by byla potřeba obrovské míra emancipace, což dnešní systém nikdy nedovolí, protože mocenské elity potřebují nevzdělanou a neuvědomělou masu, kterou lze velmi snadno porobit.

Jinak anarchistická ekonomika předpokládá kolektivní vlastnictví pracovních prostředků (továrny, stroje) a spravedlivé rozdělení výsledků práce což by v praxi vedlo k tomu, že by lidé netrávili tolik hodin v práci (jelikož by zmizela kapitalistická potřeba vyrábět "nadbytek") a tak by měli víc času na vlastní rozvoj a vlastní emancipaci. Obchod by byl pak vlastně pouze takovou formou směny.

Co se týče policie apod., anarchisté vždy namítali, že jsou pouze nástrojem státního aparátu, jenž neslouží lidem, ale privilegovaným chránit jejich zájmy, viz. statní monopol na násilí.Ať tu bude fašismus, kapitalismus, bolševismus, policie bude vždy hájit zájmy států a mocenských elit na úkor obyčejných lidí. Policie a armáda jsou orgány, které tu pouze udržují status quo. V anarchistické společnosti by musela policie (pokud by nezanikla) hájit zájmy lidí a hlavně by měla pouze velmi malé pravomoce.
Ještě bych dodala, že anarchistická revoluce nemůže být autoritářská - každý směr anarchismu si společenskou změnu představuje trochu jinak, ale na tomhle se shodnou všechny.
Jinak doporučuju tenhle film http://youtu.be/p3UjdH8hr60 Není nijak moc poučný, ale má vážně hezký příběh :)

4 Laman Laman | 17. února 2013 v 20:42 | Reagovat

prima článek.

souhlasím s tím, co píše amnestie. myslím, že je to něco psychologického, že člověk cítí skutečně silnou nutnost se chovat slušně jen vůči lidem, které osobně zná. takže jakmile vzroste počet lidí na jednom místě, začne se to kazit.

taky (v podstatě jak píšeš) se obávám, že by to v podstatě ukončilo pokrok. připadá mi, že podobné zřízení dokáže pouze udržovat určitou technologickou úroveň, kterou už jsme přesáhli. zajímavou filozofickou otázkou je, jestli potřebujeme žít na dnešní nebo vyšší úrovni. jsou utopie, kde jsou všichni šťastní, že se vrátili k malým vesnicím obdělávajícím půdu

nevím, jestli je anarchie vůbec stabilní, když všechna podobná decentralizovaná zřízení v historii vždycky někdo nakonec sjednotil (a třeba pouze slovy, i k prospěchu dotyčných lidí) nebo podmanil.

úplně nerozumím tomu, jak by mělo fungovat to vzdělávání. jako že se každý učí, co chce?

PS: ve většině věcí, co jsem napsal nebo chtěl napsat, ses jich už víc nebo míň dotkl přímo v článku, ber to jako další pochvalu

5 Nemesis Nemesis | 18. února 2013 v 10:21 | Reagovat

Každé sebou nese něco pozitivního a negativního. Myslím, že anarchismus by nebyl řešením, protože anarchisté neuznávají žádné autority, lidé by se museli chovat úplně jinak než nyní, aby něco takového mohlo fungovat. Na světě by zavládl jenom zmatek a chaos, na anarchii nejsme připraveni

6 EARL EARL | Web | 18. února 2013 v 14:45 | Reagovat

Po to co udělal je to extrémní hajzl. Perník je fajnová věc,ale mění to lidi tak neskutečným způsobem k horšímu ...

7 Aña Aña | Web | 18. února 2013 v 16:32 | Reagovat

Smekám, článek se ti povedl. Myšlenka je to skvělá jenže když je svět jedna velká pastvina a většina jsou ovce (myšleno doslova) tak to teď a tady nemá šanci.

8 Aña Aña | Web | 18. února 2013 v 16:32 | Reagovat

Smekám, článek se ti povedl. Myšlenka je to skvělá jenže když je svět jedna velká pastvina a většina jsou ovce (myšleno doslova) tak to teď a tady nemá šanci.

9 Aña Aña | Web | 18. února 2013 v 16:38 | Reagovat

[8]: Pardon, blbne mi net.

10 No.929599 No.929599 | Web | 22. února 2013 v 22:18 | Reagovat

Všem děkuji za pozitivní komentáře.

[4]: Co se týče systému vzdělávání myslím si, že by tomu bylo právě tak- tedy že by se dítě učilo jen to co by chtělo. Ale na 100% to nevím, spíše se zeptej Antisystemy.

11 EARL EARL | Web | 24. února 2013 v 12:46 | Reagovat

hrozně by mě zajímalo kolik ti je když se teď tak zamyslím. a pokud jsi mi to už říkal tak promin ))

12 No.929599 No.929599 | Web | 24. února 2013 v 14:58 | Reagovat

[11]: je mi 14 let:)

13 EARL EARL | Web | 24. února 2013 v 15:00 | Reagovat

no wow, čekala sem tak 18 když máš takové články :D

14 Rin Rin | Web | 24. února 2013 v 15:49 | Reagovat

Ano, taky jsem nejdřív zírala na věk, když máš takhle úžasně vyspělé články a názory :) Souhlasím, anarchismus by nebyl špatný, ale v téhle společnosti by v žádném nefungoval, hlavně to vzdělávání by bylo skvělé :)

15 No.929 599 No.929 599 | Web | 24. února 2013 v 17:19 | Reagovat

[14]:

[13]:

Díky:)

16 Darrellbak Darrellbak | E-mail | Web | 18. března 2018 v 18:09 | Reagovat

Please let me know if you're looking for a article author for your weblog. You have some really good posts and I believe I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd absolutely love to write some articles for your blog in exchange for a link back to mine. Please blast me an e-mail if interested. Many thanks!
<a href=http://howtobuybitcoinshelp.com/>litecoin trade</a>
<a href="http://howtobuybitcoinshelp.com/">how to buy bitcoins with paypal</a>

17 canada drugs online canada drugs online | E-mail | Web | 1. dubna 2018 v 1:22 | Reagovat

Greetings! Very useful advice in this particular article! It's the little changes that will make the largest changes. Thanks for sharing!

18 Michaelmak Michaelmak | E-mail | Web | 3. dubna 2018 v 13:37 | Reagovat

canadian prescriptions
<a href=http://dunamisproductions.com/>canadian pharmacies shipping to usa</a>
pharmacy prices
<a href="http://lunarciel.com/">legitimate canadian mail order pharmacies</a>

19 Michaelmak Michaelmak | E-mail | Web | 4. dubna 2018 v 0:00 | Reagovat

top rated canadian pharmacies online
<a href=http://lunarciel.com/>canadadrugs</a>
prescription prices comparison
<a href="http://waltcoexpress.com/">list of reputable canadian pharmacies</a>

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama